Trender inom e-handel att hålla ögonen på

  • av
E-handel

Cornavirusets framfart har fått oss att ägna oss åt e-handel i allt större utsträckning. Många företag inser vikten av att ha en e-handelsplattform som fungerar på diverse olika enheter, stationära som mobila. Det har aldrig varit viktigare att ha en tekniskt anpassad webbsida med en lättnavigerad och användarvänlig webbutik med produkter som attraherar en bred målgrupp.

Oavsett om du i dagsläget ägnar dig åt e-handel och har en välfungerande webshop, eller står i startgroparna för att starta upp en e-handelsbaserad verksamhet, är det viktigt att du har en strategi för den.

Hur ser strategin för din webshop ut?

Produkterna i din webshop är självklart viktiga, det är ju de som ger dig en inkomst. Men om kundflödet inte är stort nog, vad gör du då för att locka fler kunder från nya segment?

Det är här strategin kommer in i bilden. Har du en e-handel måste du även ha en strategi för vilka annonskampanjer du ska göra? Var du ska annonsera, vilka produkter du ska lyfta fram och när på året du ska köra dina kampanjer.

E-handelstrender 2020

För att bygga och driva en framgångsrik webbutik är det även viktigt att hålla reda på trender. Här är några av de viktigaste att ha koll på under 2020:

  • E-handelsförsäljningen via mobil fortsätter att öka
  • Kunder handlar i allt större utsträckning via sociala medier
  • Kunderna kräver flexibla betalningssätt för stora köp
  • Krav på att produkterna är anpassningsbara utifrån kundernas personliga preferenser

 

En genomtänkt försäljningsplan ger intäkter

Ju mer du planerar desto mer tid frigör du är ett välkänt begrepp för många. Detsamma gäller när du driver en e-handelsplattform. Planerar du dina marknadsföringskampanjer och presenterar nya produkter i rätt kanal vid rätt tidpunkt kommer du även se resultat i form av ett stadigt kassaflöde.

Vänta inte med att se över eller upprätta din försäljningsstrategi för din nätbutik. Inspireras av moderna nätcasinon, de var tidiga med smidiga mobillösningar. En e-handelsplattform som är svårt att navigera på, långsam att använda och inte anpassad efter mobila enheter kommer med största sannolikhet leda till att befintliga kunder går till konkurrenten.